Wskaźniki giełdowe jest to grupa wskaźników, które na bieżąco określają atrakcyjność papierów wartościowych (głównie akcji) notowanych na giełdach papierów wartościowych. Wskaźniki wartości rynkowej przedsiębiorstwa oparte są na cenie akcji zwykłych i są dla inwestorów ważną miarą wzrostu i stabilności zysków, a także przybliżonym wskaźnikiem wartości względem innych spółek. Wskaźniki te tworzą głównie trzy grupy : oparte o zysk spółki (także przychody ze sprzedaży), oparte o kapitalizację spółki oraz oparte o wartość przedsiębiorstwa (Enterprise Value).
Do pierwszej grupy zaliczyć należy wskaźniki :
-
Zysk na akcję,
-
Cena / Zysk
-
Wartość sprzedaży na akcję
-
Cena / Wartość sprzedaży
Wskaźnik zysk na akcję, (Ernings Per Share – EPS) jest jednym z bardziej popularnych wskaźników w analizie fundamentalnej. Jest to stosunek zysku netto do ilości akcji w danym okresie obrachunkowym i wyraża się wzorem:
Zysk netto / Liczba wyemitowanych akcji
|
Wskaźnik ten informuje, ile zysku netto przypada na jedną akcję spółki, a tym samym informuje akcjonariuszy ile zysku wypracował zainwestowany przez nich kapitał. Analizę na podstawie tego wskaźnika można oprzeć zarówno na jego zmianach w czasie, jak i przyrównując go ze średnimi dla branż lub indeksów, w których znajduje się spółka.
Wskaźnik Cena / Zysk (Price Earnings Ratio – P/E) jest kolejnym bardzo popularnym miernikiem wartości akcji powszechnie stosowanym przez inwestorów. Oblicza się go dzieląc aktualną cenę jednej akcji przez zysk netto przypadający na jedną akcję:
Cena rynkowa 1 akcji / Zysk na 1 akcję (EPS)
|
Niski poziom wskaźnika może sugerować, że inwestycja jest korzystna, ponieważ firma osiąga spore zyski, przy relatywnie niskiej wycenie rynkowej. Analizując spółki na podstawie tego wskaźnika odnieść go można zarówno do wartości dla innych spółek, średnich dla branży i indeksów, a także oceniać jego zmiany w czasie.
Wskaźnik wartości sprzedaży na akcję (Sales Per Share – SPS) informuje o relacji przychodów ze sprzedaży generowanych przez przedsiębiorstwo w stosunku do liczby wyemitowanych akcji w danym okresie obrachunkowym. Wyraża się go wzorem:
Wartość sprzedaży / Liczba wyemitowanych akcji
|
Wartość tego wskaźnika może posłużyć za opis wielkości prowadzonej przez spółkę działalności. Wzrost tego wskaźnika z punktu widzenia inwestorów jest bardzo korzystny ponieważ (nawet przy utrzymaniu stałej rentowności) świadczy o rozwoju jednostki (wzroście sprzedaży) przy utrzymaniu stałej rentowności. Analizę spółki na podstawie tego wskaźnika oprzeć można zarówno na jego zmianach w czasie, jak i przyrównując go ze średnimi dla branż lub indeksów, w których znajduje się podmiot.
Wskaźnik Cena / Wartość sprzedaży (Price-to-sales ratio, P/S) obliczany jest jako stosunek ceny akcji spółki do przychodów ze sprzedaży przypadających na jedną akcję. Wykorzystywany jest często w przypadku spółek, które generują przychody ze sprzedaży, jednak ze względu na inne czynniki nie przynoszą zysków. Wyraża się go wzorem:
Cena rynkowa 1 akcji / Wartość sprzedaży na 1 akcję
|
Niski poziom wskaźnika może sugerować, że inwestycja jest korzystna. Wynika to z faktu, iż inwestor musi zapłacić niższą cenę za przychody generowane przez spółkę. Analizując spółki na podstawie tego wskaźnika odnieść go można zarówno do wartości dla innych spółek, średnich dla branży i indeksów, a także oceniać jego zmiany w czasie.
Wskaźniki oparte o kapitalizację giełdową mają na celu bieżącą wycenę majątku spółki (Kapitałów własnych = Aktywa - Zobowiązania). Grupę tę tworzą dwa wskaźniki:
-
Wartość księgowa na akcję,
-
Cena / Wartość księgowa.
Wartość księgowa na akcję (Book Value – BV) wskazuje, jaką wartość przedstawiają aktywa danej spółki i informuje akcjonariuszy jaka wartość księgowa przypada na jedną akcję według bilansu spółki. Wyraża się wzorem:
Kapitał własny / Liczba wyemitowanych akcji
|
W przybliżeniu informuje również o wartość składników przedsiębiorstwa, którą będzie można podzielić pomiędzy akcjonariuszy w przypadku np. likwidacji przedsiębiorstwa. Analizę spółki na podstawie tego wskaźnika oprzeć można zarówno na jego zmianach w czasie, jak i przyrównując go ze średnimi dla branż lub indeksów, w których znajduje się podmiot.
Wskaźnik Cena / Wartość księgowa (Price Book Value ratio – P/BV) informuje o tym, ile kosztuje według wyceny giełdowej złotówka majątku netto przedsiębiorstwa (według wartości księgowej):
Cena rynkowa 1 akcji / Wartość księgowa na akcję
|
Wskaźnik ten nie ma wartości absolutnej i nie powinien być rozpatrywany w oderwaniu od średniej dla danej branży, indeksu lub innych spółek. Za niedowartościowane należy uznać spółki, dla których wartość wskaźnika P/BV zawiera się w przedziale od 0 do 1. Jednakże jeśli wartość wskaźnika jest wyższa od jedności, nie musi to oznaczać że spółka jest przewartościowana. O wartości przedsiębiorstwa decyduje nie tylko jego wartość księgowa, ale także wartość rzeczywista, która uwzględnia takie czynniki jak : efektywność i rentowność, marka, jakość zarządzania i perspektywy rynku, na którym działa, przewaga konkurencyjna, poziom zadłużenia itp.
Trzecią grupę tworzą wskaźniki oparte o wartość przedsiębiorstwa (Enterprise Value – EV). Enterprise value obliczana jest jako Kapitalizacja rynkowa do której dodaje się dług netto (Zobowiązania od których odejmuje się Inwestycje krótkoterminowe). Istnieją trzy główne wskaźniki wykorzystujące EV:
-
EV / Sprzedaż,
-
EV / EBIT,
-
EV / EBITDA.
Wskaźnik EV / Sprzedaż jest to stosunek wartości przedsiębiorstwa (Enterprise Value) do przychodów ze sprzedaży w danym okresie obrachunkowym i wyraża się wzorem:
Enterprise Value / Przychody ze sprzedaży
|
Informuje on o tym, ile trzeba zapłacić za przychody ze sprzedaży generowane przez przedsiębiorstwo. Generalnie im niższa wartość tego wskaźnika tym inwestycja w akcje może być atrakcyjniejsza. Analizę spółki na podstawie tego wskaźnika oprzeć można zarówno na jego zmianach w czasie, jak i przyrównując go ze średnimi dla branż lub indeksów, w których znajduje się podmiot.
Wskaźnik EV / EBIT jest to stosunek wartości przedsiębiorstwa (Enterprise Value) do zysku operacyjnego wypracowanego w danym okresie obrachunkowym:
Informuje on inwestorów o stopniu pokrycia zysku operacyjnego wartością samego przedsiębiorstwa. Umożliwia on porównywanie spółek stosujących różną dźwignię finansową. Im niższa wartość wskaźnika (zakładając, że spółka ma dodatni wynik operacyjny) tym inwestycja w akcje może być atrakcyjniejsza. Analizę na podstawie tego wskaźnika można oprzeć zarówno na jego zmianach w czasie, jak i przyrównując go ze średnimi dla branży lub indeksów, w których znajduje się spółka.
Wskaźnik EV / EBITDA jest to stosunek wartości przedsiębiorstwa (Enterprise Value) do zysku operacyjnego wypracowanego w danym okresie obrachunkowym powiększonego o amortyzację:
Enterprise Value / EBITDA
|
Informuje on inwestorów o stopniu pokrycia zysku EBITDA wartością samego przedsiębiorstwa. Umożliwia on porównywanie spółek stosujących różną politykę amortyzacji, podatkową oraz dźwignię finansową. Im niższa wartość wskaźnika (zakładając, że spółka ma dodatni wynik EBITDA) tym inwestycja w akcje może być atrakcyjniejsza. Analizę spółki na podstawie tego wskaźnika oprzeć można zarówno na jego zmianach w czasie, jak i przyrównując go ze średnimi dla branży lub indeksów, w których znajduje się podmiot.